Op de helft - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Debby Cornielje - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Debby Cornielje - WaarBenJij.nu

Op de helft

Blijf op de hoogte en volg Debby

01 Juni 2018 | Tanzania, Ilula

Het is weekend en ik ben ook alweer 3 weken hier! 3 weken waarin ik al veel gedaan, gezien en geleerd heb. Vandaag 'afscheid' genomen van de ukkies, want ze hebben een maand vakantie. De komende 3 weken ga ik me dan ook met andere dingen bezighouden. Volgende week gaan we met alle vrijwilligers helpen met het mais van het land te halen en in de middag zullen we activiteiten gaan doen met de weesmeisjes (ook zij hebben nu vakantie). De laatste 2 weken ga ik meehelpen met het verspreiden van voedsel bij de foster familys. Dan zal ik de echte armoede gaan zien die hier heerst.

Deze week heb ik in de middag veel geholpen in de keuken en brood gemaakt voor de weeskinderen, staf en vrijwilligers. En dat gaat met de hand, want machines hebben ze hier nog niet.
In de ochtenden bij de ukkies geweest en de leraren geholpen met rapporten schrijven, klaslokalen schoonmaken en de verjaardagen gevierd van alle kinderen die in mei en juni jarig zijn. Dit feestje duurt dan ook echt de hele morgen. Ook hadden we een feest/dans avond in the iop centre. De meisjes hadden allemaal balletpakjes aan en gaven een optreden. Er werd veel gedanst en lekker gegeten.

Het leven is simpel en goed hier en iedereen lijkt erg tevreden. Ze zijn ook allemaal erg nieuwsgierig hoe het er in europa aan toe gaat. Als ik foto's laat zien dan gaat er een wereld voor ze open.
Een groot contrast hier met ons is dat ze geen liefde voor dieren hebben. Voor hen zijn dieren middelen, materialen en daar heb je geen gevoel voor. Zo zaten we in de badjads(tuktuk) en hij reed heel hard en geitjes liepen over maar geen enkel gas terugnemen. Ik kan je vertellen dat ik het geitje hard heb horen kermeren maar de chauffeur was aan het lachen. Als je zegt dat je kleine kuikens leuk vindt dan wordt er meteen een kip doodgemaakt zodat je die mee kan nemen om thuis om te eten!

Ik kijk erg uit naar de volgende weken!
Fijn weekend daar in Nederland.

  • 01 Juni 2018 - 16:13

    Sietha :

    Hey Debby...Barbaars dan he...om dan zo mee te maken hoe zij tegenover de dieren staan....en dan gelukkig wel heel vriendelijk voor ménsen....heel contrast met ons in Nederland en Europa voor een groot deel dan.....drukke week achter de rug voor jou..maar met veel feest ...je gaat zo wel in een leuke tijd aan het werk in Ilulla....en nu weeknd en dan blaren op je handen op het land in de volgende week...allemaal ervaringen...pap en ik wensen jou een heel fijn weeknd ook met bijkomen en opladen voor je 4 de week...een dikke x van ons X.

  • 01 Juni 2018 - 17:20

    Sabiene:

    Leuk om je verslag weer te lezen. De tijd vliegt! Fijn weekend en succes volgende week. Liefs, Sabiene

  • 02 Juni 2018 - 06:04

    Lydia:

    Jeetje Debby, wat zal het straks omschakelen worden voor jou, maar wat goed om dit zelf te zien en mee te maken. Het zal ook een zware week worden met de maisoogst en dat met die warmte daar pffff.
    Lieve groetjes weer van ons beide

  • 02 Juni 2018 - 18:20

    Brigit:

    Ha Debby, wat een ervaringen weer. Je zult die kleintjes wel missen volgende week, maar dan zijn er ook weer andere nieuwe dingen. Ook weer bijzonder! Alweer op de helft ben je. Kun je je nog voorstellen, dat je straks weer gewoon op kantoor zit? Dat is nu wel heel ver weg! Ik wens je weer een mooie week toe.
    Groetjes, Brigit

  • 02 Juni 2018 - 18:36

    Ria:

    Hallo lieve deb.
    Wat een hoop ervaringen beleef jij mee, en dan al het afscheid van de ukkies, jij zou ze missen maar ik denk dat zij jou ook zullen missen,met jou lieve lach en veel geduld

  • 02 Juni 2018 - 18:38

    Ria:

    En dan voor aankomende week ga je weer nieuwe ervaringen op doen,wat jou zeker weer gaat lukken lieverd geniet van deze tijd ,en pak voor weekend je rust wat jij ook weer nodig heb.dikke kus liefs ria

  • 04 Juni 2018 - 21:01

    Diny De Neef:

    Debby, geweldig wat je allemaal mee maakt. Geniet!
    Groeten,
    Diny

  • 05 Juni 2018 - 08:36

    Ati:

    Hey Deb,

    Wauw wat beleef je veel, zoveel indrukken en super fijn om wederom te lezen hoeveel je van alles geniet.
    Ik vind je stoer. Bedankt weer voor je update en nog veel plezier.

    Groetjes,
    Ati

  • 06 Juni 2018 - 14:52

    Nadia:

    Hoi Deb!

    Wat leuk zeg!!
    Je bent duidelijk erg intensief bezig, wel fijn dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Inderdaad al op de helft, veel succes!!

    xx Nadia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debby

Actief sinds 27 April 2018
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 4466

Voorgaande reizen:

10 Mei 2018 - 23 Juni 2018

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: